poniedziałek, 19 listopada 2012

Znów worek i... chwalę się :)

Poniżej przedstawiam ostatni (dlaczego ostatni wyjaśnię za chwilę) worek, szyty ręcznie :) Jest to mój drugi woreczek z okrągłym dnem i zastosowałam zupełnie inne rozwiązania niż w  poprzednim . Inaczej wszyłam denko, inaczej połączyłam ze sobą materiały. Ciągle mi te woreczki nie wychodzą  tak jakbym chciała, ale zaryzykuję stwierdzenie, że posuwam się nieco naprzód. Len haftowany 
w łowickie bratki i szara powłoczka na poduszkę dały taki oto efekt:





Tak jak już napisałam - to ostatni worek szyty ręcznie. Od wczoraj mieszka u nas takie cudo:


Jest to Singer z 1927 r., należący kiedyś do mojej babci. Babcia wychodząc za mąż otrzymała maszynę w posagu, ale wykorzystywała ją w stopniu umiarkowanym - tylko do jakichś domowych przeróbek. Trzydzieści lat temu znalazł ją, na babcinym strychu, mój tata i za babci zgodą zabrał do domu, przywracając staremu rupieciowi (ktoś ją konserwował olejem jadalnym) życie. Najpierw maszyna stała w moim domu rodzinnym w stanie oryginalnym - z pięknymi nogami, blatem 
i pokrywą, a później - z braku miejsca - tata przerobił ją na maszynę elektryczną (z tyłu widać silnik) i wymienił piękne nogi na poręczne korytko.Maszyna jest teoretycznie bieliźniarska, a wytrzymała intensywne szycie skóry. Od 13 lat stała u rodziców nieużywana i wczoraj została mi wypożyczona :) Już robiłam pierwsze testy, dużo nauki przede mną, ale jestem dobrej myśli. Strasznie się cieszę, że mam maszynę z historią. Uwielbiam pamiątki rodzinne, jestem typowym zbieraczem bo "się przyda" lub "na pamiątkę" i śmieję się, że siadając do tej maszyny będę łączyła się z nieżyjącymi przodkami :) czyż ona nie jest urocza?


2 komentarze:

  1. swietne hafty a maszyna bardzo stylowa, podoba mi sie. jesli mozna spytac to gdzie mozna znalezc takie ludowe wzorki? szukam szukam i ciezko mi cos znalezc a jestem wielka fanka folkloru :) pozdrawiam i zapraszam do siebie
    spodigielki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Moja mama zachomikowała fragment jakiegoś czasopisma z lat 80, w którym zamieszczono wzory haftów ludowych, opracowane na podstawie zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie. Ponieważ sama nie haftuje, oddała je mnie, a ja sobie z niego korzystam :)
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń